Dimenzije | 9 × 14.5 cm |
---|---|
Dimenzije | 9 × 14.5 cm |
Autor |
Baricco Alessandro |
You are previewing: Novecento

Novecento
Dimenzije | 9 × 14.5 cm |
---|---|
Dimenzije | 9 × 14.5 cm |
Autor |
Baricco Alessandro |

Možda Vas zanimaju i sljedeći naslovi
-
Podvizi mladog Don Juana
30,00 kn9,00 kn -
Koncert za tequilu i apaurin
30,00 kn9,00 kn -
Muke po Veneri
30,00 kn9,00 kn -
Lazarillo de Tormes
30,00 kn9,00 kn -
Uzorite novele II
30,00 kn9,00 kn
Novecento
God. izd.: 2003.
Broširano
83 str.
Naslov originala:
Novecento
Prevoditelj:
Višnja Machiedo (talijanski)
ALESSANDRO BARICCO: NOVECENTO
Allessandro Baricco zna, međutim, ono što su znali i drevni Grci, naime da i pojedinačna sudbina može prepuniti dramu. Upravo monodramsko-poematičan zasjek tog autora, s dobro odmjerenim grotesknim oštricama, pogoduje originalnosti predmeta. Neki aluzivni “nominalizam” upleće se pritom u prostor i vrijeme: priča se odvija na transatlantiku Virginian, koji povezuje novi i stari svijet, a na kojem se izvodi neka djevičanska glazba, nikad slušana, posredstvom bivšeg “pomorskog” nahočeta neznana podrijetla, dok i sam njegov nadimak Danny Boodmann T. D. Novecento (na tal. “XX. stoljeće”) aluzivno spaja odnosnu individualnu sudbinu sa sudbinom ratobornog i zatim invalidskog vijeka, a na štetu umjetnosti. Zaista, godina 1933, u kojoj se za svjedoka prekida “glazbena” plovidba, lebdi kao prijetnja i najava budućih ovostoljetnih rasapa.
Unutar same umjetnosti, pa i one poput jazza (dakle glazbe podosta off), suprotstavljaju se međusobno moćni i tašti zemaljski establishment (u liku ‘Kinga’, kakav je Jelly Roll Morton, izazivač željan samopotvrde u svojstvu neporecivog prvaka) i čisto nekoristoljubivo uživanje (protagonista, izazvanog i zatim, ponešto i na vlastito zaprepaštenje, pobjednika, na njegovu tekućem počelu, na kojem sad klizi a sad se ljulja parobrod). Koprotagonist teksta zapravo je Ocean, u skladu s jednim zamijećenim ranijim piščevim naslovom (Oceano mare), kao beskraj što se tek nazire ili se makar samo naslućuje kroz brodsko okno. I putnici, sa svoje strane, pridonose pojmu o plutajućem društvu između dva rata: ne slučajno ‘King’ se razmeće modom primjerenom luksuznim kabinama i salonima, dok Novecentove virtuozne improvizacije nalaze poticaj i u melodijama što ih pjevuše putnici trećeg razreda. Novecento zna slušati i “čitati ljude”.
No takva solidarnost ne postaje ideološki ni politički program. Srećom, Bariccovo djelo nije pisano s tezom u tom pogledu. Osim one temeljne etičke, izražene u vrlo živim i višeznačnim alegorijama. Diskrecija je daljnja prednost tog autora: replike u žargonu koje (onkraj razboritih šutnji mudrijeg) izmjenjuju sudionici dvoboja, premda slikovite (i funkcionalne utoliko što pridonose koloritu razdoblja) ne idu nikad ususret “demagoškoj” vulgarnosti. Dodati, napokon, da se prizori (kulise i zvučna pozadina) sretno izmjenjuju na vrlo dinamičan način i da monolog fiktivnog pripovjedača (svirača, nekadašnjeg sudruga protagonista, koji govori po iskrcavanju) održava budnom pozornost od početka do kraja čitanja.
Mladen Machiedo

Baricco Alessandro
Alessandro Baricco talijanski je romanopisac, dramatičar, književni kritičar, novinar i esejist. Napisao je pet romana, dva kazališna teksta i dvije knjige eseja. Prevođen je na više svjetskih jezika. Njegovi novinski članci objavljeni su pod nazivom Barnum, Barnum 2 i Next.